onsdag den 19. marts 2014

Om det at farve garn.........



I et tidlige indlæg fra maj 2013, fortalte jeg om baby filtefutter som jeg har lavet i mange år.
Engang imellem farver jeg garnet, så jeg også har nogle andre farver end hvid.



Det er garn fra vores egne får jeg farver med Lanasyn farver. Det kræver en meget mild kemi , blot salt ( ammoniumsulfat), noget eddikesyre og Lyogen ( forbedrer farvningen på de enkle fibre, så farvningen bliver jævn og ensartet)



Farve, salt og lyogen køber jeg hos Uldfisken, hvor man også kan købe vejledning til farvning.
Jeg har denne gang farvet rosa, brun og olivengrøn.
Det er nemt, bare man følger anvisningerne.



Farvepulver røres op med vand. 
Farveprøverne som ligger ved siden af har jeg engang købt andetsteds. De er gode at have når farver skal vælges.






Farveblandingen er nu blandet i vandet med salt, lyogen og eddikesyre. Heri lægges garnet, og der varmes langsomt op til 90 grader under omrøring. Denne temperatur holdes i ca 1 time. Garnet afkøles derefter i farvebadet til næste dag.
Skylles og det er klar til brug.












Jeg er vild med farverne,og glæder mig til at strikke af garnet.

3 kommentarer:

  1. Farver du garnet efter du har spundet det eller farver du ulden først? 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jean.
      Jeg farver det altid efter det er spundet. Det er vigtigt at opvarme farvebadet langsomt til 90 gr og aldrig koge. Desuden skal der holdes bevægelse i badet hele tiden. Farvebadet skal køles helt ned før garnet tages op. Mvh Marianne

      Slet
  2. Hej
    Hvordan holder du farven/garnet i konstant bevægelse i al den tid garnet ligger i farven?

    SvarSlet