tirsdag den 26. maj 2015

Fødselsdags lagkage





Forleden dag havde vores ældste datter fødselsdag.
Hun havde bedt mig om at bage oldemor Maren's lagkagebunde til hende, som jeg altid har gjort.
Hun lagde selv lagkagen sammen og pyntede den som hun ville.
Jeg syntes selv at det er en meget nem opskrift og den lykkedes altid.
Bundene er meget luftige og svampede.

Du får opskriften her:



Til 3 bunde.

5 æg
210 gr sukker
165 gr mel
1½ tsk bagepulver
2 tsk vanilliesukker

Pisk æg og sukker luftig og skummende.
Sigt hvedemel, bagepulver og vanilliesukker i dejen og vend det hurtigt sammen.
Beklæd forme til lagkagebunde med bagepapir. De kan også smøres.
Hæld en 3.del af dejen i hver form og bag dem midt i ovnen ved 225 grader i 8-10 minutter.
Tages ud af formen og afkøles på en rist.




Nu kan bundene lægges sammen med hvad man vil.
Jeg bruger min mormor's gamle forme, som jeg var heldig at arve. Jeg ved ikke om man kan købe sådan nogle mere, ellers kan en springform bruges.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar