søndag den 3. juli 2016

Italiensk is, a al mor.




Sommetider finder man noget som var glemt.

Jeg skulle have en dessert med til et arrangement, og var lidt tom for ideer.

Jeg havde ikke lyst til at bruge favoritterne, så jeg kiggede i min opskrift mappe.

Her fandt jeg min mors opskrift på italiensk is, det var det hun kaldte den, jeg ved ikke hvor italiensk den er, men isen smager godt.

Hun lavede den tit, så jeg blev lidt nostalgisk da jeg fandt opskriften.

Isen er rigtig god, der er knas og meget smag i den.


Opskriften er til 4 personer.

4 æggeblommer
6 spsk flormelis
200 gr mørkchokolade( ca 60 %)
25 gr mandler
6  makroner
½ liter piskefløde

Pynt: 
Jordbær, blåbær
hvid chokolade

Æggeblommer og flormelis piskes hvidt og luftig.

Halvdelen af chokoladen smeltes over vandbad og vendes i æggemassen.

Resten af chokoladen hakkes groft sammen med mandlerne.
Makronerne knuses groft.
Blandes i æggemassen.

Jeg rev også skallen af en økologisk appelsin i, den er god sammen med chokoladen. Du bestemmer selv.

Fløden piskes og vendes i.

Hældes i en springform ( ca 22 cm ) og sættes i fryseren i mindst 5 timer. 

Tages ud af fryseren 15 minutter før servering og pyntes med bær og hvid chokolade spåner.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar