mandag den 25. juli 2016

Hindbærmousse med råsyltede bær, en skøn dessert der smager af sommer.




Jeg holder meget af hindbær.

Der er en række hindbær i vores have, efterårs hindbær  (Autum bliss).

Det er planter jeg har fået af min far, som ikke er mere.

De bærer masser af store, røde, saftige og lækre ormefrie bær i august. 

Jeg har altid hindbær i fryseren, man må ikke gå ned på hindbær.

Jeg laver skøn hindbærmarmelade, hindbærsaft og hindbærdesserter af mine bær. 

Desserter er prikken over iét, kysset på læben efter en god middag.

Her får du en af mine bedste dessert opskrifter med hindbær.


150 gr hvid chokolade
300 gr hindbær ( gerne frost )
75 gr flormelis
2 dl creme fraiche 38%
2½ dl piskefløde

Råsyltede bær:

150 gr hindbær ( gerne frost )
2 spsk rørsukker
1 tsk reven skal af en økologisk appelsin

Smelt chokoladen over vandbad.
Kom hindbær og flormelis i en skål og mos dem med en gaffel.
Pisk cremefraiche og piskefløde til skum.
Rør 1/3 af skummet i den varme chokolade til en blød creme.
Bland straks denne creme med resten af skummet og hindbærmosen.
Fordel hindbærcremen i 6 pæne glas og lad den sætte sig i køleskabet i mindst 2 timer.

Råsyltede bær:

Kom hindbærrene i en skål og bland dem med rørsukker og appelsinskal.
Lad hindbærrene trække i køleskabet i mindst 2 timer.
Mos eventuelt hindbærrene let med en gaffel og fordel hindbær og saft på toppen af moussen før servering.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar